هر کشور و یا تمدنی دارای این دوره گذار بوده است و یا خواهد بود . بخصوص در زندگی پر سرعت امروزی این دوره گذار از جمعگرایی به فردگرایی سرعتی همانند نور به خود گرفته است .
اما این دوره گذار با سن تقویمی کشورها و یا تمدن ها رابطه مستقیمی ندارد , بلکه همان طور که پیشتر نیز گفته شده است , مربوط می شود به دوره شهرنشینی کشورها . کشورهای اروپایی و یا امریکا سالهاست که این دوره گذار را پشت سرگذاشته اند و از رهگذر همین گذار تا به حال قوانین بسیاری چه از نظر عرفی و چه از نظر قانونی برای تطابق انسان فردگرای امروزه با جامعه تایید و تصویب شده است .
اما کشورهایی مانند ایران که همکنون درگیر دوره گذار از جمعگرایی به فردگرایی هستند , به علت تازه بودن این امر و همچنین پیشرفته بودن قوانین جمعی و سنتی , دچار چالش های بسیاری در طی گذار از این مسیر شده اند .
ایرانی جمعگرا در مواجهه با نسل های جدید که احترامی برای قوانین و عرفهای سنتی قایل نیستند , دچار سرخوردگی عمیقی شده است زیرا خوشبختی دیرینه اش را از دست داده است .
این امر امروزه با ظهور مشکلات مالی و معیشتی حاد , انحرافات اخلاقی, سست شدن پایه اعتقادات و... دیگر مشکلات روزمره مردم آمیخته گشته است و جامعه ای سرخورده و افسرده را پدید آورده است . مردم به قوانین اجتماعی احترام نمی گذارند , کینه ای عمیق بین قومیت ها و همچنین ساکنان شهرها شکل گرفته است , انواع تمرد های اجتماعی و مدنی از قوانین حقوق بشر به صورتی قانونی و آشکار صورت می گیرد و.. همه و همه از مظاهر یکی از وجهه های گذار از جمعگرایی به فردگرایی هستند .
منابع :
- فردگرایی و جمع گرایی - محمدی , صالح - مقاله تحقیقاتی
- - Hosted, G. & Bond, H. M. (1984). Hofstede’s culture dimensions: an independent validation using Rokeach’s value survey. Journal of Cross-Cultural Psychology, 15(4), pp. 417–433
- فردگرایی و جمعگرایی - پورحسین , رضا - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
- Jean-Jacques Rousseau - "Social Contract"
- نگاهی به جمعگرایی - ريچارد استيورس - ترجمه : محتشمی , خسرو - روزنامه همشهری
- El-Hassan,K. (2000). Structure and correlates of self-concept in Lebanon. Beirut:American university center
نظرات